tisdag 15 februari 2011

Middagstipset. Ciderbakad ugnslax!

Laxfilé ca 600 g
Cider 1 flaska 60cl
Purjolök 1st
Äpple 2 st
Morot 2 st
Potatis ca 600 g
Salt & peppar
Olja

Sätt ugnen på 225grader. Skala och skär potatis & äpple i tunna klyftor. Skär laxen i lagom stora bitar. Jag delar en filé på 3. Skiva purjolök och morötter i mindre bitar. Lägg allt i en ugnsform, laxen längst ner.

Ringla över olja, salta & peppra efter egen smak. Häll därefter cidern i formen.

In i ugnen ca 25-30 min.

Servera med en grönsallad och en klick turkisk yoghurt!

1 kommentar:

  1. Da fick jag antligen provat detta receptet! JATTE gott. Ska def bli en ratt som aterkommer ofta for det var SA enkelt och nyttigt ocksa. Jag "misslyckade" t.o.m lite grand. Jag tyckte jag skivade potatisen jattesmalt men de tog anda himla lang tid att tillaga plus att jag inte hade tillrackligt med cider. Men det var anda gott och jag vet att nasta gang ar det annu godare. Tack for tipset!

    -Caroline

    SvaraRadera